مروری بر خوردگی‌های ایجاد شده در اجزای مختلف خودرو و پارامترهای موثر بر آن

مروری بر خوردگی‌های ایجاد شده در اجزای مختلف خودرو و پارامترهای موثر بر آن

تاریخ انتشار: شنبه، 6 اسفند 1401، 09:46
765

خوردگی در بسیاری از قسمت‌های خودرو اتفاق می‌افتد و نه تنها به دلیل مشکلاتی که ایجاد می‌کند، نامطلوب است، بلکه ارزش فروش مجدد خودرو را کاسته و استحکام قطعات را نیز کاهش می‌دهد. لذا صنعت خودروسازی یکی از صنایع مهمی می‌باشد که در معرض صدمات و خسارات زیاد، ناشی از واکنش‌های خوردگی می‌باشد. انواع خودروها به دلیل در معرض قرار گرفتن در محیط اتمسفری، گازهای آلاینده و نمک‌های یخ‌زدا، دچار آسیب کلی و جزئی در اجزای مختلف همچون بدنه خودرو، اجزای داخلی موتور، رادیاتور، باتری، سیستم اگزوز، مخزن سوخت، سیستم‌های الکتریکی و... می‌شود. لذا با توجه به اهمیت بررسی انواع خوردگی‌های محتمل در خودروها در این مقاله به مرور کلی مقالات دیگر محققین پرداخته می‌شود. با توجه به آمار گزارش شده در مقالات، بیشترین میزان خوردگی عموما در موتور خودرو رخ داده و نوع خوردگی آن، خوردگی حفره‌ای و یا گالوانیک می‌باشد، هرچند خوردگی شیاری و یکنواخت نیز می‌تواند در باقی قسمت‌های خودرو همانند سیستم تعلیق خودرو و سیستم سوخت و... صورت گیرد. از عوامل موثر بر میزان و سرعت خوردگی در صنعت خودروسازی، می‌توان به میزان رطوبت نسبی هوا، میزان و نوع آلاینده‌ها، رطوبت سطحی و دمای کارکرد قطعه نیز اشاره کرد. قابل ذکر است شایع‌ترین آسیب‌های ناشی از خوردگی در موتور شامل مواردی چون احتراق ناقص و کاهش راندمان، انژکتورهای شکسته، گرفتگی فیلتر سوخت و روغن و همچنین عمر کمتر روغن مصرفی است.

* آزادی، محبوبه - دانشیار، دانشکده مهندسی مواد و متالورژی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. تشکری ماسوله، محمد - کارشناسی، دانشکده مهندسی مواد و متالورژی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
کلمات کلیدی: خوردگی، خودرو، خوردگی بدنه خودرو، مواد یخ‌زدا، خوردگی در موتور، خوردگی سیستم اگزوز.
فهرست مقالات
<صفحه قبل صفحه بعد>
□ تبلیغات